Menu
Luk
Leve med kols

Kols og fysisk aktivitet

Skrevet av Christian Anker, spesialist i allmennmedisin.

Fysisk aktivitet er viktig for alle mennesker og ekstra gunstig for personer med kols. Selv om lungekapasiteten som regel ikke øker ved trening, vil den fysiske yteevnen gradvis bli bedre fordi hjertet og musklene mer effektivt utnytter oksygenet. Det gjør hverdagens aktiviteter lettere, og du blir mer selvhjulpen. 

Lettere kropp, lettere til sinns

Trening bidrar også til å regulere vekten. Dessuten blir du lysere til sinns og sover bedre hvis du er fysisk aktiv. Den psykiske energien dette gir er god å ha når du skal mestre de mange utfordringene som en kronisk sykdom fører med seg.

Vær tålmodig, sett deg mål

Før du setter i gang er det lurt å spørre legen din om man bør ta spesielle hensyn. Du bør begynne forsiktig. Sannsynligheten for at du oppnår varige resultater øker hvis du er tålmodig. Sett deg gjerne treningsmål, som for eksempel å gå i ti minutter uten å bli tungpustet.

I disse videoene ser vi nærmere på hvordan du bør trene hvis du har kols, og hvilken nytte du vil ha av slik trening.

Del siden
Del siden
Skriv ut siden
Skriv ut siden

Fysisk aktivitet

Meget viktig for å mestre sykdommen og hverdagen best mulig.

Bevarer og bygger opp livskvaliteten.

Snakk gjerne med en fysioterapeut for å få veiledning.

Ved kols har man rett til 80t fysioterapi per år.

Trening i grupper kan øke motivasjon og glede.

TYPO3 CMS by TypoConsult A/S
Del denne side på...